وبلاگ روابط عمومي
نوشته های حسين امامی درباره ارتباطات، روابط عمومي و رسانه های نوین 
نويسندگان
لینک های ویژه

نهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک روز 27 اردیبهشت 1393 با حضور اساتید، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی با موضوع «روابط‌عمومی الکترونیک و مدیریت افکار عمومی» برگزار شد.

به گزارش  کاوشگران روابط عمومی ، «رویکردهای نوین در روابط‌عمومی» عنوان مقاله دکتر حسین امامی بود.

این پژوهشگر ارتباطات گفت: دنیای روابط‌عمومی در چند سال اخیر به واسطه اینترنت به‌طور چشمگیری تغییر کرده است. پیش از این اطلاع‌رسانی و اطلاع‌یابی در روابط‌عمومی اهمیت ویژه‌ای داشت اما امروزه کارکرد اجتماعی در روابط‌عمومی‌ها بیشتر مورد توجه واقع شده است.

اين تحليل‌گر رسانه‌هاي اجتماعي افزود: اجتماعی شدن، موضوعی است که روابط‌عمومی‌های مدرن در پی تحقق آن هستند که مخاطبان به راحتی بتوانند به راحتی به همان شکل و ترتیب و کیفیت در اجتماع سنتی، ارتباطات شبکه‌ای را در فضای مجازی به وجود آورند.

بر این اساس است که رویکرد جدیدی با عنوان «روابط‌عمومی اجتماعی» جایگزین مفاهیم قبلی و در شکل روابط‌عمومی مدرن ظاهر شده است .

این پژوهشگر روابط‌عمومی و رسانه‌های نوین با بیان اینکه در این میان رسانه‌های اجتماعی فضای بی‌واسطه‌ای را برای برقراری ارتباط با مشتریان فراهم کرده‌اند و روابط‌عمومی‌ها برای جمع‌آوری نظرها و پایش افکار عمومی قدرت عمل بیشتری پیدا کرده‌اند، گفت: جلب مشارکت مخاطب، محوریت اصلی در موضوع روابط‌عمومی اجتماعی را دارد.

بنابراین لازم است سازمان به صورت سازمان‌یافته نسبت به جمع‌آوری نظرات، تحلیل نظرها و به‌کارگیری در حل مشکلات به منظور جلب اعتماد و افزایش اعتبار سازمان تلاش کند.

در روابط‌عمومی اجتماعی، شیوه ارتباط و مدیریت افکارعمومی فراتر از ضریب هوشی و هوش هیجانی است و سخن از هوش اجتماعی (SQ) مطرح می‌شود. هوش اجتماعی یکی از رویکردهای نوین به منظور برقراری ارتباط مؤثر و تعامل مناسب با مخاطبان است.

عضو هیأت‌مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی با اشاره به تعاریف جدید روابط‌عمومی، ویژگی‌های روابط‌عمومی مدرن را مورد بررسی قرار داد و گفت: براساس یافته‌های محقق، ظهور روابط‌عمومی اجتماعی موجب شده است تا کارکرد روابط‌عمومی در سازمان‌ها بیشتر از یک تاکتیک و ابزار باشد و امروزه به عنوان یک طرز تفکر تلقی می‌شود.

امامی با اشاره تعریف جدید انجمن روابط عمومی آمریکا و تاکید بر ارتباطات استراتژیک ، پنج رویکرد نوین در روابط عمومی این گونه نام برد: فرایند ارتباطی راهبردی،روابط سودمند متقابل،بازاریابی محتوا،روابط عمومی اجتماعی،روزنامه نگاری برند.

او تاکید کرد :امروزه روابط عمومی بر آن است تا مدیران، برنامه ریزان و عوامل اجرایی به سطحی از دانش ارتباطات استراتژیک برسند که بتوانند آگاهی و درک مخاطبان خود را در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها و در همه سطوح ارزیابی کنند.

او درباره تحقق فرایند ارتباطات استراتژیک، اضافه کرد: روابط عمومی باید بتواند ارتباطات استراتژیک را به عنوان یک فرایند در سطح سازمان نهادینه کند و برای تحقق فرایند ارتباطات استراتژیک، هماهنگی بین همکاران و واحدهای سازمانی و یکپارچگی رسانه ها یک اصل است.

[ چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت 1393 ] [ 10:12 ] [ حسين امامي ]

خبرنگاران شهروندی گرچه اطلاعى از فوت وفن خبرنگارى ندارند، اما مزیت ‌شان در اين است كه در روز حادثه تصادفا در محل حضور دارند. گزارش آنها بسيار تازه و زنده است و حادثه اى را كه شرح مى دهند لمس كرده اند و به همين جهت هم، گزارش آنها تاثيرى فزاينده بر مخاطب مى تواند بگذارد.

آنها شاهدانى هستند كه به خاطر داشتن ابزارهاى مجهزی چون تلفن همراه که قابلیت عکسبرداری و فیلمبرداری را دارند اين امكان را يافته اند تا وقايع را ثبت كرده و به سرعت در اختيار رسانه هاى همگانى قرار دهند . در عمل خبرنگاران گمنام را مي توان ژورناليسم دمكراتيك (Democratic journalism) ناميد. در چنين شرايطي، شنونده و يا بيننده، دنياى واقعى و درونى  وقايع را مى بيند و خود را در بطن حوادث مى يابد. این شیوه قبلا در رسانه ها خصوصا روزنامه ها به عنوان خبرنگاران افتخاری از آن یاد می شد.

مطالب روزنامه نگاران شهروندی، گزارش هايى زنده هستند از كسانى كه در صحنه حضور داشته و خود با مشكلاتى كه در موردشان مى گويند درگير بوده اند. اين شرايط كاملا جديد از بن متفاوت است با حالت عادى ژورناليست هاى حرفه اى استخدام شده براى رسانه ها، كه براى مقصودى خاص به منطقه اى بحرانى گسيل مى شوند تا خبرى به اطلاع مردم بدهند.

اما یک سوال: آیا این نوع خبرنگاری، تهدیدی برای شغل روزنامه نگاری نخواهد شد؟ در پاسخ می توان گفت: گزارشگری غيرحرفه اي شهروندی را درنهايت مى توان تكامل امر خبرنگارى دانست، كه به خاطر پيشرفت تكنولوژى ميسر شده و در آينده نيز در كنار شغل خبرنگارى ادامه خواهد يافت، اما كار اين گزارشگران به هيچ وجه جاى تخصص خبرنگارى را نخواهد نشست.

چند سالی است که پديده خبرنگاران غير حرفه اى به شدت مورد قبول واقع شده، رسانه ها از آنها به عنوان منبع كسب اطلاعات دست اول استفاده مى كنند و حتى سنديكاهايى نيز براى تامين حقوق آنها فعاليت شان را آغاز كرده اند.

به عنوان مثال سایت All Vocies از خبرنگاران شهروند در سراسر جهان خواسته تا آثار خود را برای انتشار در آن به این سایت ارسال کنند. اعضای این سایت بر اساس میزان بازدید از آثارشان دستمزد دریافت می کنند .


برچسب‌ها: روزنامه نگاری, شهروندی, خبرنگاری, دموکراتیک
[ جمعه نوزدهم اردیبهشت 1393 ] [ 11:45 ] [ حسين امامي ]
دوستی برای بنده ایمیل زدند و سوالات زیر را ارسال کردند تا در زمینه کاری  راهنمایی شون کنم و مشاوره به ایشان بدهم. چون سوالات کاربردی بود پاسخ ها را هم در وبلاگ روابط عمومی منتشر می کنم.

سوال: در یک سازمان چه نوع فعالیتی انجام بشه تا روابط عمومی جلوه زیبا داشته باشه و مورد اعتماد باشه؟
 اگه روابط عمومی بتونه حلقه ارتباطی خوبی بین کارکنان یا مشتریان و مدیران باشه می تونه جلب اعتماد کنه
روابط عمومی باید دایم و مرتب مشکلات و راهکارهای کارکنان و مشتریان در مجموع مخاطبانش را بررسی و  رصد کند و به اطلاع مدیران ارشد برساند. بعد از آن پیگیری کند که واحدها مشکل رو حل کنن و بعد به اطلاع مخاطبانش برساند. اینطور روابط عمومی می تواند به عنوان حلال مشکلات و تکیه گاه مشتریان جلب اعتماد بیشتری کند.
سوال: هر هفته یک خبرنامه منتشر میکنیم الکترونیکی  چطور می تونیم بهترین باشیم چه نوع خبرهایی بگذاریم چه نوع برنامه هایی جا بدیم تا بازدید کننده داشته باشه؟

خبرهایی که به درد مخاطبان شما بخوره و براشون مفید باشه. ببینید نیاز آنها چیست؟ چه خبری براشون مهمه؟ دنبال چه مطالبی هستن. فراموش نکنید این خبرنامه قرار نیست همون وب سایت اصلی تون باشه. یعنی وب سایت سازمانی را تبدیل کنید به یک سایت خبری. مخاطب باید به دردش بخوره این مطالب. از طریق ایمیل مشترک بپذیرید.
سوال: روابط عمومی الکترونیک در یک سازمان چطور شکل میگیره؟ فعالیت یک متخصص روابط عمومی الکترونیک چیه؟
البته من با بکار بردن اصطلاح روابط عمومی الکترونیک در این دوران موافق نیستم و این همان چیزی نیست که در مفهوم اصیل و علمی اش باشه ولی به هر حال به زبان ساده آن چیزی که در ایران معنایش برداشت می شود روابط عمومی الکتروینک یعنی استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی در پیشبرد اهداف و برنامه های روابط عمومی. مثل یک وب سایت سازمانی که یک اصل است ولی مهم اینه که چگونه از ظرفیت های آن استفاده کنیم. مثل اینکه شما بدونید و بتونید فرم های آنلاین ایجاد کنید و داخل سایت بذارید. بعدش هم به صورت الکترونیک اطلاعات جمع آوری بشه و مورد استفاده قرار بگیره. این یعنی شما کاری بکنید که مراجعات حضوری رو کمتر کنید. یا کاری بکنید که دیگه چاپی کمتر منتشر بکنید. به جای چاپ مجله، بروشور، گزارش سالانه و... آنها به صورت الکترونیک منتشر شوند. دیگر اینکه نظرات همکاران و مشتریان را به صورت الکترونیک دریافت کنید و...
فراموش نکنید تمام تلاشتان باید این باشد که این فناوریها را که بکار می برید فرصتی را برای دریافت نظر مشتریان فراهم کنید. نه اینکه وبسایت ابزاری باشد مثل سایر رسانه های چاپی که فقط فرصت صحبت کردن را به خودتان بدهید.


برچسب‌ها: اعتمال, روابط عمومی, الکترونیک, مشاوره, خبرنامه
[ جمعه بیست و هفتم دی 1392 ] [ 13:17 ] [ حسين امامي ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

دکتری علوم ارتباطات هستم و علاقمند به مباحث تکنولوژی و رسانه های نوین. موضوع تزم وب2 و شبکه های اجتماعی است. دروس مرتبط با روزنامه نگاری، روابط عمومی و رسانه را در دانشگاه و سازمانها تدریس می کنم. این وبلاگ عمدتا با رویکردی علمی و کاربردی به علوم ارتباطات می پردازد.
Daily entries on Public Relations, Communications and New Media Studies from Hossein Emami, PhD of Communication. My thesis topic is web 2.0 and social networking sites. I teach courses related to journalism and new media at the University.
امکانات وب