وبلاگ روابط عمومي
نوشته های حسين امامی درباره ارتباطات، روابط عمومي و رسانه های نوین 
نويسندگان
لینک های ویژه

بیل گیتس می گوید: "اگر یک دلار برایم باقی بماند آن را برای روابط عمومی هزینه می کنم."

"If I was down to my last dollar, I'd spend it on public relations." Bill Gates


البته معلوم نیست واقعا بیل گیتس این را گفته است یا خیر ولی این نقل قول بسیار در محافل روابط عمومی خصوصا در کشورهای غربی مورد استناد و بحث قرار می گیرد.
به فرض صحت این جمله، سوالی که پیش می آید این است که یک مرد ثروتمندی مانند صاحب مایکروسافت چرا حاضر است اگر از همه دنیا فقط برایش یک دلار باقی بماند آن را برای روابط عمومی استفاده کند و نگفته است آن را برای تبلیغات یا بازاریابی هزینه خواهم کرد؟ کدام خصلت روابط عمومی است که حاضر است به خاطر آن تنها دلار باقیمانده اش را بپردازد؟

 امروزه روابط عمومی در کشورهای پیشرفته فقط مختص ادارات و سازمانهای دولتی نیست بلکه وجود آن برای هر کسب و کار کوچکی هم اهمیت دارد. چیزی که ما کمتر در کشورمان به آن پرداخته ایم و فقط آن را امری دولتی، لابی گری، اطلاع رسانی می دانیم.
بیل گیتس کسی است که از سال 1994 تا به امروز 19 بار به عنوان ثروتمندترین فرد جهان از سوی موسسه رتبه بندی نشریه فوربس معرفی شده است. این بدین معناست که بر اساس تجربه یک کارآفرین موفق، "روابط عمومی" می تواند رمز موفقیت هر کارآفرینی باشد. یعنی بیل گیتس مطمئن است که اگر همه ثروتش از دست برود ولی روابط عمومی است که می تواند باعث رونق کارآفرینی در کوتاه مدت و باز هم ثروتمند شدن او در بلندمدت شود. بر اساس این نقل قول از بنیانگذار مایکروسافت، بالاترین سرمایه از نظر یک کارآفرین موفق، ایجاد حسن نیت، خوشنامی، کسب اعتبار و جلب اعتماد مخاطب است. چیزی که از آن به عنوان مدیریت شهرت یاد می کنند و کاری است که فقط از عهده روابط عمومی بر می آید.


برچسب‌ها: روابط عمومی, بیل گیتس, مدیریت شهرت, حسن نیت, برند
[ شنبه بیست و دوم آذر 1393 ] [ 13:7 ] [ حسين امامي ]

دوره آموزشی "روابط عمومی و شبکه های اجتماعی" در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. در این دوره روابط عمومی های فدراسیون های ورزشی حضور داشتند. 

بازاریابی محتوا، روابط عمومی اجتماعی، روابط عمومی موبایل از مباحث مطرح شده در این کلاس آموزشی بود. مدرس این کارگاه آموزشی دو ساعته حسین امامی بوده است.

خبری که در این خصوص از سوی پایگاه اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان از برگزاری این دوره آموزشی برگزار شده را در ادامه می خوانید:

شبکه های اجتماعی فرصتی بی نظیر برای پایش افکار عمومی هستند 
 
مدرس کلاس آموزشی روابط عمومی و شبکه های اجتماعی گفت: شبکه سازی در فضای مجازی و مدیریت اجتماعات مجازی از رویکرد های جدید در روابط عمومی ها است که باید به آن توجه شود...
 

برچسب‌ها: دوره, روابط عمومی, شبکه اجتماعی, امامی
ادامه مطلب
[ جمعه سی ام آبان 1393 ] [ 20:55 ] [ حسين امامي ]

نهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک روز 27 اردیبهشت 1393 با حضور اساتید، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی با موضوع «روابط‌عمومی الکترونیک و مدیریت افکار عمومی» برگزار شد.

به گزارش  کاوشگران روابط عمومی ، «رویکردهای نوین در روابط‌عمومی» عنوان مقاله دکتر حسین امامی بود.

این پژوهشگر ارتباطات گفت: دنیای روابط‌عمومی در چند سال اخیر به واسطه اینترنت به‌طور چشمگیری تغییر کرده است. پیش از این اطلاع‌رسانی و اطلاع‌یابی در روابط‌عمومی اهمیت ویژه‌ای داشت اما امروزه کارکرد اجتماعی در روابط‌عمومی‌ها بیشتر مورد توجه واقع شده است.

اين تحليل‌گر رسانه‌هاي اجتماعي افزود: اجتماعی شدن، موضوعی است که روابط‌عمومی‌های مدرن در پی تحقق آن هستند که مخاطبان به راحتی بتوانند به راحتی به همان شکل و ترتیب و کیفیت در اجتماع سنتی، ارتباطات شبکه‌ای را در فضای مجازی به وجود آورند.

بر این اساس است که رویکرد جدیدی با عنوان «روابط‌عمومی اجتماعی» جایگزین مفاهیم قبلی و در شکل روابط‌عمومی مدرن ظاهر شده است .

این پژوهشگر روابط‌عمومی و رسانه‌های نوین با بیان اینکه در این میان رسانه‌های اجتماعی فضای بی‌واسطه‌ای را برای برقراری ارتباط با مشتریان فراهم کرده‌اند و روابط‌عمومی‌ها برای جمع‌آوری نظرها و پایش افکار عمومی قدرت عمل بیشتری پیدا کرده‌اند، گفت: جلب مشارکت مخاطب، محوریت اصلی در موضوع روابط‌عمومی اجتماعی را دارد.

بنابراین لازم است سازمان به صورت سازمان‌یافته نسبت به جمع‌آوری نظرات، تحلیل نظرها و به‌کارگیری در حل مشکلات به منظور جلب اعتماد و افزایش اعتبار سازمان تلاش کند.

در روابط‌عمومی اجتماعی، شیوه ارتباط و مدیریت افکارعمومی فراتر از ضریب هوشی و هوش هیجانی است و سخن از هوش اجتماعی (SQ) مطرح می‌شود. هوش اجتماعی یکی از رویکردهای نوین به منظور برقراری ارتباط مؤثر و تعامل مناسب با مخاطبان است.

عضو هیأت‌مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی با اشاره به تعاریف جدید روابط‌عمومی، ویژگی‌های روابط‌عمومی مدرن را مورد بررسی قرار داد و گفت: براساس یافته‌های محقق، ظهور روابط‌عمومی اجتماعی موجب شده است تا کارکرد روابط‌عمومی در سازمان‌ها بیشتر از یک تاکتیک و ابزار باشد و امروزه به عنوان یک طرز تفکر تلقی می‌شود.

امامی با اشاره تعریف جدید انجمن روابط عمومی آمریکا و تاکید بر ارتباطات استراتژیک ، پنج رویکرد نوین در روابط عمومی این گونه نام برد: فرایند ارتباطی راهبردی،روابط سودمند متقابل،بازاریابی محتوا،روابط عمومی اجتماعی،روزنامه نگاری برند.

او تاکید کرد :امروزه روابط عمومی بر آن است تا مدیران، برنامه ریزان و عوامل اجرایی به سطحی از دانش ارتباطات استراتژیک برسند که بتوانند آگاهی و درک مخاطبان خود را در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها و در همه سطوح ارزیابی کنند.

او درباره تحقق فرایند ارتباطات استراتژیک، اضافه کرد: روابط عمومی باید بتواند ارتباطات استراتژیک را به عنوان یک فرایند در سطح سازمان نهادینه کند و برای تحقق فرایند ارتباطات استراتژیک، هماهنگی بین همکاران و واحدهای سازمانی و یکپارچگی رسانه ها یک اصل است.

[ چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت 1393 ] [ 10:12 ] [ حسين امامي ]

بروشورها در موفقيت و فروش شرکت تاثير به سزايي دارند. 5 اصل مهم در نوشتن بروشور مطرح است تا تاثيرگذاري خود را داشته باشد که بدين شرح اعلام مي شوند:

1-          کاربرد بروشور خود را بدانيد. يعني بدانيد بروشوري که تهيه مي کنيد در کجا مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين مورد 5 دسته بندي داريم:

·    بذار و برو: براي استفاده در همايش يا جلساتي که مشتريان فعال شرکت در آن هستند.

·    هدف فقط فروش: نوعي بروشور که از راه دور با طراحي و رنگش به مشتري چشمک مي زند تا او را بردارد.

·    پاسخگوي سوالات: پرسش و پاسخ يک خدمت

·    پست مستقيم: مستقيما به منازل شما ارسال مي شود. (مثال: بعد از خريد از اطلس پود و يا هاکوپيان فرم اشتراکي را که پر مي کنيد شما را در جريان اجناس جديد يا فروش فوق العاده اش قرار مي دهد.)

·    ابزار پشتيباني فروش: نحوه استفاده از يک خدمت را قدم  به قدم براي شما تشريح مي کند.


 

2-   آيا بروشور به تنهايي قرار است خدمت تان را معرفي کند؟

اگر قرار است بروشور به تنهايي خدمتي را معرفي کند، بايد بروشور کاملي باشد ولي اگر آگهي هاي روزنامه اي و تيزرهاي راديويي و تلويزيوني به کمک معرفي خدمت مي آيند پس فراموش نکنيد که حرفهاي تکراري در بروشور نزنيد که مشتري وقتي دوباره براي خواندن آن نمي گذارد. به جاي آن به خصوصيات ديگر آن بپردازيد.

 

3-    مخاطب تان را بشناسيد: زبان بروشور پرسش و پاسخ با بروشور پشتيباني فرق دارد. اگر مخاطب شما آدمي فني است بروشور شما بايد فني تر باشد و يا ممکن است که براي بار اولين باشد نام اين خدمت به گوشش رسيده است.

 

4-    مطالب را به ترتيب نقل کنيد: تهيه مطلب براي بروشور مانند تهيه مطالب کتاب است. طرح جلد مي خواهد. مقدمه، متن اصلي و موخره. همچنين عنوان را با دقت انتخاب کنيد تا به راحتي مشتري را جذب کند. مثلا براي خريد ماشين يا لپ تاپ بنويسيد: 10 نکته مهم براي خريد ماشين، يا 5 اصل براي خريد لپ تاپ و يا همين تيتر مطلبي را که داريد مي خوانيد.

 

5-    اطلاعات بروشورکامل، دقيق و فراگير باشد: قبل از شروع به تکثير بروشور ببينيد آيا تمام اطلاعات لازم را نوشته ايد؟ آيا اصطلاحات لازم را توضيح داده ايد؟ اين اطلاعات بايد بطوري دقيق باشد که مشتري را به سمت خريد ترغيب کند. اگر اطلاعات مفيدي ارايه نکنيد و يا متن مبهم باشد بروشور شما خوراکي است براي کاغذخردکن يا سطل اشغال مشتري!

 


برچسب‌ها: بروشور
[ جمعه نوزدهم اردیبهشت 1393 ] [ 11:37 ] [ حسين امامي ]
این شیوه و روشی که دولت برای انصراف داوطلبانه مردم بکار بست شیوه صحیحی نبود. دولت از تبلیغات استفاده کرد در حالی که از روابط عمومی غافل شده بود و نتیجه این شد که تلفنهای همراه و رسانه های اجتماعی پر شد از جوکهایی که در تخریب دولت دست به دست می چرخید.
تبلیغات بدین معنی که طراحان این ایده فکر می کردند با زیرنویس و جملاتی در سریالها به صورت مستقیم به راحتی می تواند مردم را راضی کنند که انصراف بدهند. غافل از اینکه در عصر اینترنت و رسانه های تعاملی، مردم هم می توانند آن را به راحتی به چالش بکشند.

 ولی اگر از شیوه روابط عمومی بهره می برد از بحث اقناع فراتر می رفت و تعامل بیشتری میان دولت و مردم شکل می گرفت. یعنی دولت ابتدا از خودش شروع می کرد و حداقل مدیران دولتی را از گرفتن یارانه منع می کرد. بعد با نهادها و قوای دیگر لابی می کرد نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و... که از دریافت یارانه خودداری کنند. اینگونه مردم اعتماد بیشتری پیدا می کردند. نه از یک رسانه ای که مورد اعتماد مردم نیست مرتب تبلیغات خاکستری* پخش شود. اینجاست که تفاوت کار تبلیغات و روابط عمومی مشخص می شود.

* تبلیغات خاکستری شامل تبلیغاتی می شود که بخشی از آن حقیقت است و بخشی دیگر از آن غلو می باشد و صرفا برای جلب بیشتر نظر مخاطب و جوسازی هرچه بیشتر اجرا می گردد.

حسین امامی - دکتری علوم ارتباطات اجتماعی


برچسب‌ها: نقد, ثبت نام, یارانه, حسین امامی, روابط عمومی
[ یکشنبه بیست و چهارم فروردین 1393 ] [ 22:26 ] [ حسين امامي ]
«توسعه»؛ واژه ای است که برای همه کشورها، دولت ها، سازمان ها  و شرکت ها با اهمیت و جدی است. در درون این توسعه، بیش از هر عبارت دیگر، در رسانه ها و اطراف مان، واژه‌های توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و توسعه اجتماعی را می شنویم. اما اگر این توسعه ها ناهمگون صورت پذیرد مشکلاتی را در جامعه به وجود می آورد. مشکلاتی که باعث فاصله بیشتر طبقاتی اقشار مختلف جامعه می شود. مشکلاتی که وضع نابسامان آلودگی محیط زیست را به دنبال خواهد داشت و یا مشکلات بهداشت روانی جامعه و مسائلی از این قبیل. بنابراین باید سازمان ها را متوجه ساخت که صرفا دستیابی به اهداف سازمانی، همه تلاش موثر و مثبت نیست و توجه به آسیب های حاشیه ای که نهایتا می تواند تهدیدی برای اهداف ملی کشور باشد برای سازمان ها یک ضرورت است. اما شاخص و یا به تعبیری راهکاری هم وجود دارد؟ بلی، جواب در یک عبارت خلاصه می شود: «مسئولیت اجتماعی سازمان ها».

این مطلب در کتاب سال انجمن متخصصان روابط عمومی سال 1393 منتشر شده است. ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.


برچسب‌ها: مسئولیت اجتماعی, روابط عمومی, اگزیم بانک, CSR, CSR 2
ادامه مطلب
[ شنبه نهم فروردین 1393 ] [ 22:5 ] [ حسين امامي ]
دوستی برای بنده ایمیل زدند و سوالات زیر را ارسال کردند تا در زمینه کاری  راهنمایی شون کنم و مشاوره به ایشان بدهم. چون سوالات کاربردی بود پاسخ ها را هم در وبلاگ روابط عمومی منتشر می کنم.

سوال: در یک سازمان چه نوع فعالیتی انجام بشه تا روابط عمومی جلوه زیبا داشته باشه و مورد اعتماد باشه؟
 اگه روابط عمومی بتونه حلقه ارتباطی خوبی بین کارکنان یا مشتریان و مدیران باشه می تونه جلب اعتماد کنه
روابط عمومی باید دایم و مرتب مشکلات و راهکارهای کارکنان و مشتریان در مجموع مخاطبانش را بررسی و  رصد کند و به اطلاع مدیران ارشد برساند. بعد از آن پیگیری کند که واحدها مشکل رو حل کنن و بعد به اطلاع مخاطبانش برساند. اینطور روابط عمومی می تواند به عنوان حلال مشکلات و تکیه گاه مشتریان جلب اعتماد بیشتری کند.
سوال: هر هفته یک خبرنامه منتشر میکنیم الکترونیکی  چطور می تونیم بهترین باشیم چه نوع خبرهایی بگذاریم چه نوع برنامه هایی جا بدیم تا بازدید کننده داشته باشه؟

خبرهایی که به درد مخاطبان شما بخوره و براشون مفید باشه. ببینید نیاز آنها چیست؟ چه خبری براشون مهمه؟ دنبال چه مطالبی هستن. فراموش نکنید این خبرنامه قرار نیست همون وب سایت اصلی تون باشه. یعنی وب سایت سازمانی را تبدیل کنید به یک سایت خبری. مخاطب باید به دردش بخوره این مطالب. از طریق ایمیل مشترک بپذیرید.
سوال: روابط عمومی الکترونیک در یک سازمان چطور شکل میگیره؟ فعالیت یک متخصص روابط عمومی الکترونیک چیه؟
البته من با بکار بردن اصطلاح روابط عمومی الکترونیک در این دوران موافق نیستم و این همان چیزی نیست که در مفهوم اصیل و علمی اش باشه ولی به هر حال به زبان ساده آن چیزی که در ایران معنایش برداشت می شود روابط عمومی الکتروینک یعنی استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی در پیشبرد اهداف و برنامه های روابط عمومی. مثل یک وب سایت سازمانی که یک اصل است ولی مهم اینه که چگونه از ظرفیت های آن استفاده کنیم. مثل اینکه شما بدونید و بتونید فرم های آنلاین ایجاد کنید و داخل سایت بذارید. بعدش هم به صورت الکترونیک اطلاعات جمع آوری بشه و مورد استفاده قرار بگیره. این یعنی شما کاری بکنید که مراجعات حضوری رو کمتر کنید. یا کاری بکنید که دیگه چاپی کمتر منتشر بکنید. به جای چاپ مجله، بروشور، گزارش سالانه و... آنها به صورت الکترونیک منتشر شوند. دیگر اینکه نظرات همکاران و مشتریان را به صورت الکترونیک دریافت کنید و...
فراموش نکنید تمام تلاشتان باید این باشد که این فناوریها را که بکار می برید فرصتی را برای دریافت نظر مشتریان فراهم کنید. نه اینکه وبسایت ابزاری باشد مثل سایر رسانه های چاپی که فقط فرصت صحبت کردن را به خودتان بدهید.


برچسب‌ها: اعتمال, روابط عمومی, الکترونیک, مشاوره, خبرنامه
[ جمعه بیست و هفتم دی 1392 ] [ 13:17 ] [ حسين امامي ]
«پژوهشنامه روابط عمومی» به صاحب امتیازی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، به مدیرمسئولی دکتر محمد مهدی فتوره چی و سردبیری دکتر حسین امامی  منتشر می شود.

این فصلنامه علمی قرار است به عنوان یک نشریه با گرید علمی-ترویجی با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عرضه شود.  سیدتقی کمالی جانشین سردبیر پژوهشنامه روابط عمومی خواهد بود.

اولین جلسه اعضای تحریریه این فصلنامه با حضور خانم دکتر شهناز هاشمی و آقایان دکتر فتوره چی، دکتر اسماعیل قدیمی، دکتر حسین امامی و سیدتقی کمالی در محل موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد و در جلسات بعدی این فصلنامه اعضای دیگر هیات تحریریه  که شامل اعضای هیات علمی، پژوهشگران و مدرسان عملگرا و برجسته روابط عمومی دانشگاه های کشور هستند حضور می یابند.

این فصلنامه از مقالات علمی، تحلیلی و پژوهشی که در توسعه و بسط مفاهیم و ادبیات دانش روابط عمومی، شناخت و شرح حوزه های نظری و کاربردی مرتبط که در معرفی، ترویج و ارتقای روابط عمومی اثرگذار باشد، استقبال می کند.

پژوهشگران، استادها، دانشجویان و نویسندگان حوزه ها و گرایش های علمی مرتبط با تخصص روابط عمومی برای انتشار مقاله علمی و گزارش پژوهشی می توانند آثار خود را به نشانی الکترونیک prrjut@gmail.com ارسال کنند.


برچسب‌ها: فصلنامه, علمی, روابط عمومی, دانشگاه تهران
[ جمعه ششم دی 1392 ] [ 20:43 ] [ حسين امامي ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

دکتری علوم ارتباطات هستم و علاقمند به مباحث تکنولوژی و رسانه های نوین. موضوع تزم وب2 و شبکه های اجتماعی است. دروس مرتبط با روزنامه نگاری، روابط عمومی و رسانه را در دانشگاه و سازمانها تدریس می کنم. این وبلاگ عمدتا با رویکردی علمی و کاربردی به علوم ارتباطات می پردازد.
Daily entries on Public Relations, Communications and New Media Studies from Hossein Emami, PhD of Communication. My thesis topic is web 2.0 and social networking sites. I teach courses related to journalism and new media at the University.
امکانات وب